Циклова комісія загальномедичних дисциплін
“Педагоги не можуть успішно когось учити, якщо в цей же час ретельно не вчаться самі”.
Алі Апшероні.
Освіта в житті людини є обов’язковим підґрунтям для здобуття фахових знань. Одним із пріоритетів розвитку фахової передвищої освіти на сучасному етапі розвитку суспільства є задоволення загальних потреб, згідно з якими кожний випускник повинен бути здатним дати наукову оцінку наслідкам своєї професійної діяльності й бути спроможним до подальшого творчого розвитку.
Якість освіти фахового молодшого бакалавра визначається, насамперед, його вмінням адаптуватися до сучасних швидкозмінних умов освітнього середовища та умінням удосконалювати здобуту освіту впродовж життя.
Циклова комісія загальномедичних дисциплін є загальнонауковим фундаментом, який допомагає засвоїти систему основних та спеціальних дисциплін, що в майбутньому дозволить кожному випускнику закладу фахової передвищої освіти стати конкурентоспроможним на ринку праці.
Згідно стандартів фахової передвищої освіти освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр», спрямованих на забезпечення результатів навчання за відповідною спеціальністю, закладу освіти необхідно забезпечити високий рівень професійної підготовки. Викладачі циклової комісії загальномедичних дисциплін ефективно працюють для забезпечення органічного поєднання в освітньому процесі освітньої та інноваційної діяльності на засадах студентоорієнтованого навчання. Створення викладачами циклової комісії необхідних умов для реалізації учасниками освітнього процесу їхніх здібностей і талантів сприяють формуванню особистості шляхом патріотичного, правового, екологічного виховання, утвердженню моральних цінностей, соціальної активності, громадянської позиції та відповідальності, здорового способу життя, вміння вільно мислити та самоорганізовуватися в сучасних умовах.
Методична проблема, над якою працюють викладачі циклової комісії: «Формування soft skills та hard skills під час вивчення загальномедичних дисциплін як складових якісної підготовки фахових молодших бакалаврів у сучасних умовах».
Основні напрямки роботи циклової комісії загальномедичних дисциплін:
• реалізація сучасних технологій навчання та інноваційних форм організації освітнього процесу, спрямованих на підвищення якості знань здобувачів освіти;
• вдосконалення методики різноманітних форм контролю результатів навчання як одного з найважливіших елементів освітнього процесу;
• вдосконалення комплексів навчально-методичного забезпечення дисциплін;
• вдосконалення методики самостійної роботи студентів як фактора, що забезпечує високий рівень результативності навчання майбутніх фахових молодших бакалаврів;
• активізація мотиваційної складової освітнього процесу шляхом розвитку творчих здібностей задля ефективного формування загальних та фахових компетентностей у здобувачів освіти;
• вдосконалення методики викладання та реалізація інтегрованого підходу до вивчення загальномедичних дисциплін;
• підвищення рівня професійної та педагогічної майстерності викладачів.
Циклова комісія загальномедичних дисциплін була заснована в 60-х роках ХХ століття за ініціативи тодішнього директора училища Лариси Луківни Лементарьової. До її складу входили викладачі анатомії, фізіології, фармакології та латинської мови.
У різні роки на цикловій комісії працювали викладачі з великої літери, які намагалися передати всі свої знання майбутнім поколінням: Л.Г.Бірзул, Б.І.Ірха, Б.М.Соломаха, Ф.А.Голобочанська, Л.П.Гуренко, В.С.Шевчук, Л.І.Лівашникова, В.М.Васильєв, П.І.Садовнича, А.Е.Сійліс, С.С.Островська, Л.І.Сікорська та інші. Пізніше до складу циклової комісії приєдналися Ю.В.Задорожна, Л.І.Мізюк, Л.М.Жаравіна, Г.О.Бондаренко. Л.О.Нелюб.
В 2007 році було прийнято рішення про об’єднання циклових комісій загальномедичних та загальноосвітніх дисциплін. В результаті утворилася циклова комісія природничих дисциплін, яку очолив С.О.Куц і до її складу увійшли викладачі Г.О.Бондаренко, В.П.Шевчук, А.М.Бродченко, Л.О.Нелюб, Л.М.Жаравіна, В.О.Кушнір, Л.М.Мізюк, Н.П. Невмержицька, А.В.Бондарева, О.В.Фоменко, А.П.Петюренко.
За останні 15 років циклова комісія періодично оновлювала свій склад.
З 2017 року циклова комісія природничих дисциплін носить назву - циклова комісія загальномедичних дисциплін. 2017-2022 рр. циклову комісію очолювала Н.В.Волошина.
Циклова комісія забезпечує викладання наступних дисциплін:
♦ основи загальної та медичної психології;
♦ основи психології та міжособове спілкування;
♦ психологія кризових і залежних станів;
♦ анатомія та фізіологія людини;
♦ анатомія з основами фізіології;
♦ патологічна фізіологія;
♦ патоморфологія та патофізіологія;
♦ основи медичної біології з генетикою;
♦ мікробіологія;
♦ основи мікробіології;
♦ основи екології та профілактичної медицини;
♦ гігієна з основами екології;
♦ основи біологічної фізики;
♦ медична хімія;
♦ соціальна медицина та організація охорони здоров’я.
Склад циклової комісії загальномедичних дисциплін:
Ангеліна Віталіївна Степанова - голова циклової комісії загальномедичних дисциплін, викладач анатомії та фізіології людини, патоморфології та патофізіології, основ медичної біології з генетикою, спеціаліст вищої категорії, педагогічний стаж - 12 років.
А.В.Степанова - співавтор посібника для самостійної роботи студентів з дисципліни «Анатомія та фізіологія людини», робочого зошита для практичних занять «Основи медичної біології з генетикою», автор низки методичних рекомендацій.
Викладач активно впроваджує в освітній процес технології навчання: інформаційно-комунікаційні, дистанційні, студентоцентричні, проблемні технології навчання, технології дослідницького навчання, технології навчання у співробітництві. На заняттях широко використовує мультимедійне забезпечення, різноманітні форми контролю, здійснює зв’язок навчального матеріалу з клінічними дисциплінами, впроваджує методику викладання на засадах компетентнісного підходу.
Шляхом використання методів стимулювання мотивації та створення умов розвитку внутрішньої мотивації навчання викладач підвищує інтерес до вивчення фундаментальних дисциплін. А.В.Степанова використовує дослідницький підхід у навчанні, що спрямований на становлення у студентів досвіду самостійного пошуку нових знань, формування нових пізнавальних цінностей, збагачення їх фахової ціннісної орієнтації й набуття важливих наукових компетенцій. На регіональній студентській конференції, присвяченій 251 річниці від Дня народження Є.Й.Мухіна, та студентській науково-теоретичній конференції «Трансформація ідей Є.Й.Мухіна в доказовій медицині», присвяченій 90-річчю з Дня заснування Зінов’євської медико-профілактичної школи, виступила керівником студентських проектів. Різноманітна робота викладача дає змогу виховувати у студентів любов до майбутньої професії та свого навчального закладу.
Методична мета: «Підвищення мотивації освітньої діяльності під час вивчення анатомії та фізіології на засадах розвитку Soft Skills і Hard skills навичок».
Наталія Петрівна Невмержицька - викладач мікробіології, спеціаліст вищої категорії, «викладач-методист», педагогічний стаж 42 роки, відмінник освіти України, преміант іменної премії Є.Й.Мухіна.
Викладач із значним досвідом роботи, творчо працює, має глибокі фахові знання. В освітньому процесі успішно застосовує інноваційну складову, використовуючи сучасні форми і технології навчання в поєднанні з науковими дослідженнями й розробками. Викладачем створено повний комплекс навчально-методичного забезпечення та комплекти мультимедійних презентацій з дисципліни «Мікробіологія» та «Основи мікробіології». Невмержицька Н.П. докладає багато зусиль у вихованні активної, творчої, мислячої особистості, у якої домінують процеси самоорганізації, саморозвитку та самовираження.
У навчально-методичному журналі «Фахова передвища освіта» Невмержицька Н.П. опублікувала ряд статей: «Міжпредметна інтеграція, як чинник оптимізації навчального процесу при викладанні мікробіології», «Позааудиторні форми науково-дослідницької роботи при викладанні мікробіології у медичному коледжі», «Використання інтерактивних методів навчання на практичних заняттях з мікробіології». Разом із студентами займається пошуково-дослідницькою роботою: виступила керівником студентського проекту на тему «Коронавірус. Механізм утворення антитіл: що необхідно знати сучасному медичному працівникові?» на дистанційній регіональній студентській пошуково-дослідницькій конференції «Хвороби цивілізації: аспекти діяльності медичного працівника», проведений на базі Кіровоградського медичного фахового коледжу 17.02.2022 р.
Викладач постійно організовує позааудиторні заходи, направлені на фундаментальне вивчення здобувачами освіти дисципліни «Мікробіологія»: написання рефератів з актуальних тем, проведення тематичних відкритих занять гуртка “МІКРОБІОЛОГ”, пошуково-дослідницьких студентських конференцій, інтелектуально-розважальних ігор «Брейн-ринг», «Слабка ланка» та предметних олімпіад «Найкращий мікробіолог».
Методична мета: «Використання інноваційних технологій (методу дебрифінгу) при викладанні мікробіології для формування Soft Skills та Hard skills».
Сергій Олександрович Куц - викладач анатомії та фізіології людини, патоморфології та патофізіології, спеціаліст вищої категорії, викладач-методист, педагогічний стаж 29 років.
С.О.Куц - фахівець високої науково-теоретичної підготовки, добре обізнаний з досягненнями сучасної науки, новими вимогами та перспективами розвитку професійної підготовки майбутніх фахових молодших бакалаврів з медсестринства. Досконало володіє інноваційними педагогічними технологіями при викладанні анатомії та фізіології, постійно їх удосконалює при проектуванні навчальних занять. Впроваджує інтерактивні методи компетентнісного підходу на основі моделі спільної діяльності викладача і студента, реалізує зв’язок навчального матеріалу з медичними дисциплінами, постійно здійснює формування клінічного мислення та професійного мовлення майбутніх медичних сестер під час вивчення фундаментальних дисциплін.
Викладач розвиває активно-діяльнісні форми навчання студентів, у тому числі їхню науково-дослідну роботу. Разом зі студентами підготував студентський проект «Є.Й.Мухін - основоположник анатомо-фізіологічного напряму в медицині» на регіональній студентській конференції, присвяченій 251 річниці від Дня народження Є.Й.Мухіна. У 2018 р. організував студентську науково-теоретичну конференцію «Трансформація ідей Є.Й.Мухіна в доказовій медицині», присвячену 90-річчю з Дня заснування Зінов’євської медико-профілактичної школи.
Співавтор підручника «Анатомія та фізіологія людини» виданого у 2007 році (перевидання 2009, 2011, 2012, 2015 роки) видавництвом «Медицина» і допущеного Департаментом кадрової політики, освіти і науки МОЗ України як підручник для студентів ВМНЗ І-ІІ рівнів акредитації.
Співавтор посібника для самостійної роботи студентів з дисципліни «Анатомія та фізіологія людини», автор низки методичних рекомендацій з дисципліни «Анатомія людини» та альбому для практичних занять з «Анатомії людини».
Методична мета: «Впровадження технології формування фахових та загальних компетентностей у професійній підготовці майбутніх медичних сестер під час вивчення анатомії та фізіології».
Наталя Вікторівна Волошина - викладач дисциплін «Анатомія та фізіологія людини», «Патоморфологія та патофізіологія», спеціаліст вищої категорії, старший викладач, педагогічний стаж - 14 років.
Викладач творчо підходить до викладання предметів, впроваджує інформаційно-комунікативні технології в навчальний процес, використовує в роботі різноманітні навчально-педагогічні форми та методи, застосовує принципи науковості і доступності при викладенні матеріалу, здійснює зв’язок навчального матеріалу з медичними дисциплінами, на заняттях використовує навчальні та контролюючі комп’ютерні програми та програмовані тести.
Творчий підхід продемонструвала при проведенні відкритих занять, позааудиторних заходів, конкурсів «Кращі знавці анатомії». Обладнала кабінет анатомії та фізіології, який поповнює новою навчальною літературою, навчально-матеріальними матеріалами для глибокого і ефективного вивчення дисциплін.
Методична мета: «Роль міждисциплінарної інтеграції у формуванні soft skills та hard skills у майбутніх медиків».
Світлана Сергіївна Кучеренко - викладач дисциплін «Основи загальної та медичної психології», «Основи психології та міжособове спілкування», «Психологія кризових і залежних станів», спеціаліст вищої категорії, «викладач-методист», базовий методист, педагогічний стаж 25 р.
С.С.Кучеренко є укладачем робочих зошитів для практичної та самостійної роботи студентів з дисципліни «Основи загальної та медичної психології», «Основи психології та міжособове спілкування», автор низки статей і методичних рекомендацій.
С.С.Кучеренко - викладач який володіє інноваційними освітніми методиками й технологіями, активно їх використовує під час освітнього процесу, володіє широким спектром стратегій викладання, вміє продукувати оригінальні, інноваційні ідеї, застосовує нестандартні форми проведення занять. Систематично використовує передовий педагогічний досвід, здійснює науково-методичну діяльність. Працюючи над науково-методичною проблемою, С.С.Кучеренко особливу увагу приділяє розвитку пізнавальних здібностей студентів, виробленню вміння приймати правильні рішення, формуванню навички поєднання теоретичних знань з практичною діяльністю. Для вдосконалення професійної підготовки студентів викладач широко використовує інформаційно-комунікативні технології.
За результатами Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності «Педагогічний ОСКАР - 2023», у якому були представлені матеріали викладача в номінації «Інноваційні підходи до організації практичної підготовки здобувачів освіти закладів фахової передвищої освіти», С.С.Кучеренко отримала Педагогічний ОСКАР - 2023. Інтерактивний робочий зошит із дисципліни «Основи психології та міжособове спілкування» посів ІІІ місце у зазначеній номінації.
Методична мета: «Формування комунікативної компетенції у майбутніх медичних працівників шляхом впровадження інноваційних підходів до організації освітнього процесу».
Катерина Вікторівна Москаленко - лаборант навчальної лабораторії, дипломований спеціаліст в галузі екології та охорони навколишнього середовища. Ініціативний, відповідальний і творчий працівник. Помічник викладачів циклової комісії в удосконаленні навчально-методичних комплексів, сучасному оформленні матеріально-технічної бази навчальних кабінетів, створенні належних умов для забезпечення якісного освітнього процесу.
Предметні олімпіади, ділові ігри, студентські пошуково-дослідницькі конференції, засідання круглого столу, які традиційно проводять усі викладачі циклової комісії, підвищують рівень зацікавленості студентів до вивчення фундаментальних дисциплін та розкривають творчий, соціальний, навчально-науковий потенціал студентів.